donderdag 10 maart 2016

leuke moeder

Die foto van de moeder van Sam tussen de dieren bleef me toch bezig houden. 
Bij het naar bed brengen nog eens gevraagd waarom ze daar moest hangen. '' Nou,' zegt hij, 'dan kan ze zo schuin kijken en ziet ze hoe leuk de dierentuin is.' Als ik hem vraag of hij wilde dat mama het zelf kwam zien, knikt mij met ernstige ogen. 

De laatste weken noemt hij me vaak mama. Dat doet hij normaal niet. Het lijkt wel of hij het woord laat rollen en eraan proeft. Ik ben een lieve mama, een rotmama en een schattige mama. Dat schattige kan ik niet helemaal terugvinden, maar toch. En hij fantaseert over hoe iemand denkt over mij, zijn mama. En hoe heten de mama's van klasgenoten eigenlijk?

Ik bedenk dat het misschien tijd is om Sam een stukje video over mama te laten zien. Een paar jaar terug kwam ze in beeld tijdens een tv-serie in de stad waar ze zwierf. Het is maar drie minuten, maar ze staat vol in beeld en is vrolijk. 
Vol verwachting zit Sam bij pleegvader op schoot om het filmpje te zien. De anderen moeten meekijken. Hij heeft ze opgetrommeld en stiekem zijn ze ontzettend nieuwsgierig naar deze geheimzinnige mevrouw. 
En daar komt ze. En weer en weer en weer. De drie minuten worden helemaal uitgeplozen. Oh ja, zegt Sam, leuke mama hoor. En of ik ze weleens in het echt heb zien lopen. Ja, dat heb ik, maar ik heb niet verteld dat jij bij mij woonde. Daar begrijpt hij niets van. Dat had je moeten doen! Dat had ze echt leuk gevonden!! 

Soms denk ik dat het inderdaad had moeten doen, maar ben blij dat ik nu niet moet kiezen. Sam gaat weer verder. Hij komt 's nachts tussenin liggen. Met zijn armen stijf om mijn nek slaapt hij verder. Ligt niet echt comfortabel, maar wel geruststellend dat ik de mama ben die je kunt vasthouden als het lastig is. 

Sam heeft nog een lange weg te gaan. Hij zit gelukkig tussen een heel rijtje lotgenoten en supporters. Ze helpen hem wel. Ik zag direct aan de gezichten van de oudste twee dat ze de moeder herkenden als aan lager wal, maar ze lieten niets merken. Leuk hoor, verzekerden ze Sam en nu nog je vader?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten