donderdag 26 maart 2015

opladen

En vandaag stond ik weer voor de klas. Dat was ruim vier jaar geleden. Gisteren werd er gebeld of ik niet voor een keer een morgen wilde komen. Ja, en waarom eigenlijk niet? Diploma is nog steeds geldig. 

Dus vanmorgen Sam in zijn klas gebracht en een paar deuren verder groep 3 opgezocht. Halverwege de morgen geruild met groep 6. Wat was het leuk en oud vertrouwd. Heb ik vier jaar geen enkele aandrang gevoeld om het oude beroep op te pakken of te verheerlijken, vandaag weet ik weer waarom het altijd zo leuk was. 
Het was genieten om weer een kring glunderende snuitjes te zien. Om met ze te praten. Om allerlei belangrijke nieuwtjes te horen. Om te voelen hoe het ook alweer was, zo'n groep kinderen en jij. 
De morgen vloog voorbij. 

's Middag was er nog een uur tekort. Of ik niet nog een keer? En Sam mocht mee, want die is dan thuis. Om 2 uur weer richting school en weer die groep 3. Heee, zeiden ze verbaasd, ben je er alweer??? Jaja en nu met Sam. 

Sam was ontzettend verlegen. Hij kneep in mijn hand en liep in m'n schaduw. De in zijn ogen grote groep drie kinderen waren wel heel spannend. En zij waren erg lief. Of hij wilde kleuren? Of ze speciaal voor hem een boekje uit groep een mochten halen? Of hij met de knikkerbaan wilde? En dat hij wel op de bank mocht liggen hoor, lekker met zijn knuffeltje??

Thuisgekomen raakt hij er niet over uitgepraat. Dat ik de juf was en dat alle kinderen mij juf noemden! In zijn ogen is de juf de koningin gelijk en nu ik die status ook zomaar op een moment heb gekregen, daar staat zijn verstand bij stil.
Hij blijft erover bezig. Ook over de mogelijkheden van groep drie. Ja, als hij in groep drie zit dat weet hij het wel! Maar vanmiddag nog niet. Toen kon hij alleen kijken.

Hij zit te knikkebollen op de bank van alle indrukken. 

Ik merk dat ik er juist door ben opgeladen. Wat leuk om een dag te doen. Het geeft energie. Het moet niet te vaak, thuis blijft er het een en ander liggen en zin in koken had ik ook eigenlijk niet meer. Maar zo nu en dan? Dat is mooi meegenomen. 

Het is in meer opzichten een gelukkige dag. In de bus ligt de beschikking van de rechtbank. Ook Sam is officieel onder onze voogdij geplaatst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten