maandag 23 februari 2015

jarig

Vorige week werd Naomi tien jaar. Wat een leeftijd en wat een vooruitzien!!
Gelukkig was het middenin de vakantie en kreeg ze heel veel bezoek. De hele dag was ze in een jarige jubelstemming. Elk cadeautje was leuk en super. 

's Avonds belde moeder. Dat is nog nooit gebeurd op de dag zelf! Stralend praat Naomi drie minuten met moeder. Ze vertelt wat ze kreeg en moeder zegt iets te hebben opgestuurd. En moeder zal morgen weer bellen hoor!!
Als ze klaar is, zet ik gelijk een domper. Ik vraag of ze dat echt gelooft van dat bellen morgen? Ja dat doet ze en ze kijkt boos. Ga ik het weer verpesten. Ik zeg dat we het wel zullen zien, maar dat ze het niet de hele dag moet denken of hopen. We kennen haar inmiddels.

De volgende dag is er inderdaad een pakje voor Naomi. Het komt uit Le Havre. Wat moeder daar nu weer doet?? Er zitten kleren in. Het zijn mooie, nieuwe kleren. Naomi is er erg blij mee. Prachtig zeg. Ze gaat ze gelijk passen. Ik zie weer een probleem maar zeg niets. De kleren zijn wel erg sexy voor een meisje van 10 en naar school kan dit echt niet. Maar goed. Daar hebben we de zomervakantie gelukkig voor.

Wat fijn dat moeder inderdaad deed wat ze beloofde. Alleen is er toch weer een zuur staartje. Want dat beloofde telefoontje voor morgen komt niet. Ook niet na een paar dagen. En dat vindt Naomi heel erg. 

En dus is ze ontzettend sjachrijnig tegen mij. Ze grauwt en gromt de volgende morgen. Ze slaat de broertjes en kijft er op los. Ik laat het een beetje doen. Als het na een paar uur nog steeds is, spreek ik haar er wel op aan. Dat ik begrijp dat ze het erg vindt dat mama niet belt. Maar dat ik daar niet aan kan doen en pleegvader ook niet en de broers nog minder. Dat ze verdrietig mag zijn, maar dat ze niet zo gemeen en brutaal moet doen. Dat helpt niet en het is niet eerlijk. 

Gelukkig helpt het. Het helpt haar als ik benoem hoe zij zich voelt en waarom ze zo moeilijk doet. Alsof ze zelf de lijntjes niet kan trekken. Daarna doet ze weer gezellig. Met af en toe een uitschieter, want ja het blijft natuurlijk wel Naomi.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten