maandag 16 februari 2015

origineel?

Zaterdagmorgen lees ik de krant. Sam hangt over me heen en kijkt mee. Plaatjes hebben zijn interesse en vooral de voor hem niet te bevatten tekst, blijft hem boeien.
De krant door de ogen van Sam is net iets leuker. Hij stelt vragen bij plaatjes en fantaseert er lustig op los.
Deze morgen 'leest' hij dus weer mee. Zijn oog valt op de volgende foto:



"Jongens!!" roept Sam, "Noach staat in de krant!!" Hij weet het zeker, met zijn duif! 

's Middags is er een familiefeestje. Ze spelen met neven en nichten in een speeltuintje. Er komt een jongen van een jaar of 8. De jongen begint te schelden ('hij begon' zeggen ze natuurlijk) en roept 'Chinees' tegen Yan. Daar kan ik me iets bij voorstellen. Maar voor Sam heeft hij een origineler naam: Schoorsteenveger!

Dit woord heb ik nog niet eerder gehoord. Ik moet er Sam eens op bekijken. De beginnende zon heeft hem inderdaad meer gekleurd. Hij is een mengelmoesje tussen licht en zwart. Origineel woord. Wel beetje pijnlijk. Dat Yan schelden uitlokt, kan ik me voorstellen. Dat Sam dat ook doet, kan ik me nog niet voorstellen. 

Het duurde even voor ze het woord weer hadden. "Iets van blik en veger of zo?" twijfelde Yan. Het was niet echt leuk bedoeld. 
Wat wel erg leuk was, waren de neven. Ze hebben korte metten gemaakt met het gescheld. Dat vonden de jongens wel stoer. Zoveel support!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten