zaterdag 22 november 2014

rare vragen

Gisteren noemde ik de vragen. De meest eigenaardige vragen krijg je met kinderen uit alle werelddelen. Toch had ik vanmiddag de meest rare te pakken.

De oudste twee jongens gingen vissen. Ik ging kijken met de andere kinderen. 
Op het strandje was het druk. Er was een viswedstrijd, de jongens zaten er een eindje naast en nog weer verder zaten vier mannen. Dat ze keken toen ik aankwam, zag ik wel. Maar het viel me niet echt op. 

Na een poos zitten en spelen in het zand en zien dat er heuse zeebaars en een fikse krab werden gevangen, wilde ik weer weg. Yan vond dat ik eerst in de emmer van de vier mannen moest gaan kijken. Daar zat pas vis in! Omdat het maar zo'n 25 meter verder was, liep ik met hem mee. De mannen waren aardig. Vooral Sam scoorde punten. Het zand zat tot in zijn haren. 

Ik keek in de emmer. Inderdaad goeie vangst! De mannen spraken niet helemaal vloeiend Nederlands, maar een van hen begon toch een gesprekje. Zijn alle kinderen van jou? Ja, zeg ik. En toen kwam de raarste vraag die ik ooit gehoord heb: Heb je ze allemaal zelf gemaakt? 
 Nee, dat heb ik niet. Maar hoe leg je pleegzorg uit aan iemand die maar half Nederlands spreekt? Ik moest erom lachen. Nee, zeg ik, ik heb maar 1 man hoor! Een Nederlandse. 

Dat hij het niet helemaal begreep, was wel duidelijk. 
Of mijn man niet jaloers was? Nou nee, ook niet. Ik zeg dat hij er net nog was, met die hond. Ja, dat hadden ze wel gezien. Ja, zegt de man, wij zijn internationaal. Hijzelf was Bulgaar, zijn ene maat Turk en de andere kwam uit BosniĆ«. Oke, zeg ik, wij zijn dat ook. Ook internationaal... 

We zullen het er maar op houden dat zijn blik bier wat hij in zijn hand had, niet de eerste was. En dat hij geen beter Nederlands voorhanden had om normale woorden te vinden. 

Het waren verder aardige mannen, maar ik hield het wel voor gezien. Toen Yan later voorstelde ook naar de vis van de mannen aan de andere kant te gaan kijken, heb ik maar bedankt voor de eer. Vandaag genoeg mannen gesproken....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten