zaterdag 20 september 2014

Feestje

Voor ik op cluster-4 zat, werd ik zo erg gepest dat ik met mijn knokkels thuis tegen de muur sloeg. Zo hard dat ze soms gewoon bloedden. Nu word ik niet meer gepest.

De toon is gezet. We zitten aan tafel. Uit school moest eerst alles bekeken. Het huis, de tuin, de lego, de geheime hut in de tuin, de hond. 

Tijdens de maaltijd blijkt dat het een echt cluster-4 feestje is. Wat een prachtige figuren, wat een beschadigde kinderen. De jarige zit er tussen en heeft nonchalant de leiding. De anderen voegen zich. Ik heb een vaag idee dat er weinig feestjes voorkwamen in het verleden van deze jongens. De opmerking over het pesten bevestigt dat. 

Om 14.00 uur krijgen 3 van de 5 een pilletje. De methyl.... moet zorgen dat het echt leuk gaat blijven. En om 16.00 uur is er weer een ronde, dan niet voor alle drie gelukkig.

We doen een pedagogisch verantwoord bosspel. Best leuk, vinden ze. Maar bij de derde ronde begint er een als een halve wilde dode takken tegen bomen kapot te slaan. Een ander neemt zijn pistooltje mee en gaat helemaal op in het idee dat achter elke boom de vijand zit.

Lang genoeg verantwoord gespeeld. De jongens maken twee groepen en de een verdwijnt om zich in een hinderlaag te leggen. De andere volgen om hen op te speuren.

Wij zitten in de zon en wachten. Wat een relaxed feestje zo! Maar wat een figuren zijn het.. Onze waardering voor de juf en meester was al groot, maar stijgt aanzienlijk.

Maar ook waardering voor de jongens. Het lukt hen om vijf uur met elkaar bezig te zijn met een energie en inzet die 3 keer dat van een doorsneekind is. En het lukt hen ook nog om dit zonder ruzie te doen. De stemverheffingen zijn niet van de lucht, af en toe een zet of duw voor een accentje hier of daar, maar dat bederft de stemming niet.

En wat geniet onze jarige. Met stralende ogen rent hij heen en weer. Af en toe checkt hij even of ik het ook leuk vindt. "Vind je dat we leuk spelen?" Ik kan nauwelijks bevestigen, hij is er al weer vandoor.

's Avonds kan hij amper bovenkomen. Douchen ziet hij echt niet meer zitten en de slaaptabletjes blijven gewoon in het potje. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten